Meditatie in 7 stappen

We hebben al verschillende keren kort geschreven over meditatie en het leek me tijd worden om daar eens een heel artikel aan te wijden. We krijgen regelmatig vragen over mediteren, bijvoorbeeld hoe je dat nou handig doet, hoe je voorkomt dat je afdwaalt met je gedachten en hoe je kunt merken of het je iets brengt. Vandaag geef ik je daarom 7 eenvoudige stappen om makkelijk te beginnen met meditatie én om het makkelijk vol te houden.

Stap 1 – Maak het jezelf gemakkelijk

Zoek een rustig plekje, waar je niet wordt afgeleid of gestoord. Zet je telefoon uit of op vliegtuigstand en laat eventuele huisgenoten weten dat ze je even niet mogen storen. Zet een timer, zodat je je tijdens de meditatie niet steeds afvraagt of het de tijd al om is.

Stap 2 – Kies hoe lang je gaat mediteren

Je kunt beginnen met 5 minuten. Dat is goed te overzien en zo maak je de drempel om eraan te beginnen niet te hoog. Als het makkelijk gaat, kun je de volgende keer 5 minuten langer mediteren. Zo kun je langzaam opbouwen.

Stap 3 – Ga ontspannen zitten

Je kunt op een meditatiekussentje zitten of op een rechte stoel, met je handen op je bovenbenen. Probeer rechtop te blijven zitten, ook met je hoofd, zodat je adem goed kan doorstromen. Sluit je ogen, zodat je makkelijker naar binnen kunt keren en niet wordt afgeleid door wat er om je heen is.

Stap 4 – Doe niets

Met meditatie hoef je niets te doen. Je hoeft niet hard te werken, je niet te concentreren, niets. Ontspannen aanwezig zijn, dat is het enige. Daarvoor kun je rustig je ademhaling observeren. Ademen doe je vanzelf. Je doet dus niets dan aanwezig zijn bij je ademhaling.

Stap 5 – Laat gedachten voor wat ze zijn

Je zult merken dat je soms, of vaak, wordt afgeleid door gedachten. Een paar gedachten verder bedenk je dan opeens dat je niet meer aanwezig bent bij je ademhaling. Veroordeel jezelf daar niet om, je hoofd produceert nou eenmaal gedachten. Ga gewoon weer terug naar je ademhaling.

Stap 6 – Rond rustig af

Als je timer gaat, breng je je aandacht naar de ruimte om je heen. Adem eventueel een paar keer diep in en uit en beweeg wat met je handen en voeten. Vervolgens kun je rustig je ogen openen. Ga dan weer rustig over op de orde van de dag.

Stap 7 – Mediteer nog een keer

Het effect van mediteren is meestal niet meteen na een keer merkbaar. Mediteer dus nog een keer, en nog een keer. Als je dit blijft doen, ga je vanzelf merken dat er iets gebeurt in je. Wat dan? Meer energie, een bepaalde basisrust, kalmte, opgewektheid, en misschien nog wel meer.

Laat je weten wat je hoopt dat mediteren je op gaat leveren of wat het jou al oplevert? Dat kan andere mensen inspireren om ook te gaan mediteren. Gebruik daarvoor het commentaarveld hieronder.

Veel meditatieplezier!

Esther

Deel dit op:
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

2 gedachten over “Meditatie in 7 stappen”

  1. Als ik mediteer, krijg ik een heerlijk gevoel in mijn geslachtsorganen.
    Ik kreeg laatst zelfs een erectie. Ik vond het heerlijk. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

    Beantwoorden
    • Beste Louis,
      Bij meditatie kun je van alles gewaarworden. Een plezierig gevoel in je bekkengebied, rond je geslacht, is een van die ervaringen.
      Blijf open, wanneer je gaat mediteren, en ga je niet richten op opnieuw dat fijne gevoel rond je geslacht ervaren. Blijf gewoon met je aandacht bij je adem en neem waar wat je ervaart en voelt in je lichaam.
      Warme groet,
      Esther en Eli

      Beantwoorden

Plaats een reactie