Landen in je lijf – 15 Tantrische tips

Hoofd

In onze maatschappij is er veel nadruk op het hoofd, denk maar aan leren op school. We hechten veel waarde aan gedachten. Dat geeft ons mooie ideeën, maar vaker geeft het ons zorgen en stress. En juist die zorgen en stress leveren steeds meer mensen problemen op. Er is duidelijk dus iets anders nodig dan alleen dat hoofd.

Hart

In de laatste decennia komt er naast aandacht voor het hoofd ook steeds meer aandacht voor het hart. Doen wat goed voelt. Je hart, je gevoel volgen. Dat is al een flinke stap in de goede richting. Ook met hoofd en hart samen zijn we er echter nog niet. We missen dan nog een essentieel deel.

2019-04-11-Landen-in-je-lijf

Lichaam

Daarom werken we in Tantra graag met het lichaam en wat het lichaam aangeeft. Zonder daarbij hoofd en hart aan de kant te schuiven. Door te landen in je lijf, in je bekken, kun je leren luisteren naar je lichaam.

Is dat nuttig dan? Ja, absoluut. Je lichaam weet meer dan je denkt. Met je lichaam voel je dingen aan, behoeftes en verlangens bijvoorbeeld, of wat goed en niet goed voor je is, waar je met je hoofd en zelfs je hart niet bij kunt.

Landen in je lijf

Hoe je dat dan doet, landen in je lijf? Daarvoor vind je hier 15 Tantrische tips. Voor het gemak heb ik ze gegroepeerd in vier categorieën.

Landen in je lijf - Adem

Adem

Adem is een krachtig instrument, en een dat we altijd bij ons hebben. Adem is ook de meest directe en eenvoudige manier om weer te landen in je lijf. Hieronder een aantal manieren waarop je je adem kunt gebruiken.

1. Observeer je adem

Breng je aandacht naar je ademhaling en volg je adembeweging. Doe dit tenminste drie in- en uitademingen lang, dan krijg je het meeste resultaat.

2. Adem naar je buik

Vaak zit onze ademhaling hoog in ons lijf, vooral als we gespannen zijn of in ons hoofd zitten. Om te zakken in je lichaam breng je heel bewust je adem naar je buik, terwijl je rustig in- en uitademt.

3. Geluid maken

Door te zingen, te neuriën of gewoon willekeurige geluiden te maken breng je jezelf gemakkelijk naar je lijf en naar het hier en nu. Het doet ook nog eens wonderen voor je energie.

4. Aarden

Stel je voor dat er een wortel vanuit je stuitje of je voeten de aarde in gaat. Laat op je uitademing spanning uit je lijf via je wortel de aarde invloeien. Voel hoe je zo steviger op de grond komt te staan.

Beweging

Ons lichaam is gebouwd op bewegen. Hoe meer we in ons hoofd zitten, hoe minder we bewegen en hoe meer ons lichaam verstart. Aan de andere kant is beweging dus een heel effectieve manier om weer in je lijf te landen.

5. Krachtig

Krachtige bewegingen als stampen of springen helpen je om snel en direct te landen in je lijf. Door het stevige contact met de grond onder je ben je meteen ook meer geaard.

6. Vertraagd

Met heel rustige, sterk vertraagde bewegingen raakt je hoofd de weg kwijt. Je aandacht gaat dan als vanzelf naar je lichaam.

7. Bekken

Kantel rustig en ontspannen je bekken van voor naar achter. Zorg dat je knieën van slot zijn. Zo heb je meer bewegingsruimte in je bekken.

2019-04-11 Landen in je lijf - Beweging
Landen in je lijf - Meditatie

Meditatie

Meditatie helpt je om dieper in jezelf te zakken. Aanwezig te zijn in het hier en nu. In je lijf. Naast de meest bekende zitmeditatie zijn er nog vele andere manieren. Hier noem ik enkele specifieke, die nog directer werken om in je lijf te zakken.

8. Bodyscan

Beweeg met je aandacht langs je lichaam en neem waar wat je tegenkomt aan lichaamssignalen. Warmte of koude, een kriebel, pijn, een tinteling, je kunt van alles tegenkomen. Je hoeft er verder niets mee, neem het gewoon rustig waar.

9. Loopmeditatie

Zet heel rustig en aandachtig de ene voet voor de andere. Wees met je aandacht steeds helemaal bij het optillen, neerzetten en afrollen van je voet en bij het contact tussen je voet en de grond onder je.

10. Tandava

Tandava is een meditatieve beweegvorm uit de Kashmirische Tantratraditie, die enorm helpt om in je lijf en in het hier en nu te komen. Tandava hier uitleggen voert te ver, maar in onze uitgebreidere Tantrasessies neem ik je er graag in mee.

Raakvlak

Het raakvlak tussen jou en de wereld om je heen, dat is waar je jezelf ervaart. Door je aandacht naar dat raakvlak te brengen, kom je vanzelf in je lichaam. Hieronder vind je hoe tips om dat te doen.

11. Handen

Je handen zijn voortdurend in interactie met je omgeving. Volg de beweging van je handen met je aandacht. Volg bijvoorbeeld met je blik hoe je handen een handdoek opvouwen, een theekopje oppakken of hoe je vingers over het toetsenbord bewegen.

12. Zintuigen

Net als je handen staan ook je zintuigen in voortdurend contact met de wereld om je heen. Breng je aandacht naar een van je zintuigen en wees er helemaal bij aanwezig. Bij je neus, bijvoorbeeld, als je verse koffie ruikt of een sterk geurende bloem.

13. Raak iets aan

Heb je een aaibaar huisdier? Streel het en wees met je aandacht aanwezig bij wat je voelt in je hand. Datzelfde kun je doen met een kussen, een struik waar je langsloopt of het zand in de zandbak.

14. Streel jezelf

Streel jezelf langzaam en met aandacht. Op je arm, je buik, je wang, net waar jij het fijn vindt. Wees met je volle aandacht bij de aanraking die je voelt.

15. Beklop jezelf

Klop met je handen overal op je lijf waar je bij kunt. Je komt daarmee snel in je lijf en je voelt je ook meteen meer geaard. Ook erg handig als je weg aan het dromen bent, terwijl je aandacht in het hier en nu nodig is.

Landen in je lijf - raakvlak

Wanneer doe je wat?

Je hebt nu een hele rij mogelijkheden gekregen, maar wanneer doe je nou wat? Deels hangt dat af van je voorkeur. Vind je bewegen makkelijker, dan kies je eerder een tip uit die categorie. Hou je van aanraking, dan kijk je eerder bij raakvlak misschien.

Soms is ook de situatie bepalend. Je kunt bijvoorbeeld niet op elk moment gaan staan stampen of springen. Gaan zingen of jezelf aanraken is ook niet altijd wenselijk.

Vooral doen

Het belangrijkste? Probeer dingen uit en doe elke dag minstens iets van deze dingen, zeker in het begin. Zo komt het meer in je systeem en ga je er makkelijker aan denken op de momenten waarop je het het hardst nodig hebt.

Heb je zelf nog een leuke, effectieve of eenvoudige manier? Iets wat jou heel erg helpt? Deel het hieronder in een reactie en help ook anderen met je tip.

Liefs,
Esther

Deel dit op:
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Plaats een reactie