Eerste en belangrijkste stap naar meer geluk in je leven

Geschreven door Eli op 15 september 2016

Meer geluk in je levenBen je op zoek naar meer geluk in je leven? Wil je meer vanuit ontspanning en verbinding leven? Als je antwoord bij een van deze twee of bij beide “ja” is, lees dan verder. Heb je twee keer een “nee”, deel dan onder deze blog hoe jij geluk ervaart en wat jij doet om dat te bereiken.

In de blog van vandaag geef ik je de eerste en belangrijkste stap die je kunt nemen om meer geluk in je leven te krijgen. Een stap waarvoor je alleen jezelf nodig hebt en die je op elke moment kunt doen.

Het geluk waar we allemaal naar op zoek zijn is de gelukzaligheid, waarvan we diep van binnen weten dat we die in onze kern hebben. En omdat we het voelen, maar niet weten hoe we erbij moeten komen, denken we vaak dat het ook heel moeilijk is om dat te bereiken en dat we daarvoor allerlei ingewikkelde rituelen, onthoudingen, etc. nodig hebben.

Eenvoud

Gelukkig is de waarheid veel eenvoudiger. Er zijn goeroes en spirituele leraren die dat heel goed weten, maar niet zo zullen zeggen, want dan raken ze hun ego-boost kwijt van al die mensen die hen volgen. Er zijn ook goeroes en leraren die zelf niet beter weten dan een ingewikkelde weg.

Het simpele en krachtigste antwoord op wat je moet doen om meer geluk in je leven te krijgen is:

Accepteer wat er is zonder oordeel

Denk je nu: zo simpel kan het niet zijn?

Het is echt zo simpel. Ik merk dat in mijn eigen leven en zie dat terug in andere mensen die echt vanuit geluk en spontaniteit leven. Wat ervoor zorgt dat we dus niet allemaal al zo gelukkig kunnen leven, is dat we geleerd hebben ons overal tegen te verzetten en alles vanuit oordeel te bekijken. Zolang je dat blijft accepteren als de waarheid, blijf je jezelf saboteren en blijf je ongelukkig.

Een beetje meer uitleg

Omdat onze hersens erop getraind zijn om alles ingewikkelder te maken, zal ik wat meer uitleg geven. Accepteer wat er is, betekent dat je kijkt wat er nú werkelijk is. Niet gisteren en niet morgen. Niet wat je wil of hoopt dat er is, maar wat je kunt waarnemen. De realiteit heeft namelijk helemaal geen boodschap aan welke ideeën je hebt.

Zonder oordeel is dat je het accepteert zoals het is, zonder daar “goed” of “slecht” op te plakken. Je accepteert iets dus ook niet door het “goed” te vinden, maar als het er is, dan is het er.

Als het midden in de zomer 15 graden is met de hele dag regen, kun je daarover gaan klagen, omdat het niet bij jouw idee van zomer past, maar dat maakt je ongelukkig. Je kunt het ook accepteren en een regenjas aantrekken en in het bos genieten van de mooie natuur. Dit is een heel simpel voorbeeld, maar je kunt het zo groot maken als je wil.

Nog een voorbeeld: Er overlijdt iemand die je dierbaar is. Dan kun je je verzetten tegen diens dood of zelfs tegen de dood in het algemeen. Of je kunt je verzetten tegen je verdriet, omdat je je groot wil houden. Beide manieren zullen je geluksgevoel toedekken. Als je daarentegen het overlijden accepteert en je verdriet accepteert, kun je merken dat er onder dat verdriet een gelukzaligheid aanwezig is. En praktisch gezien geeft het ook de ruimte om op een manier afscheid te nemen die jullie relatie eert.

Is dit voor je gevoel ver gezocht? Of zou je het juist ook graag zo ervaren?

Het zijn beide voorbeelden uit mijn eigen leven. En die gelukzaligheid is onderliggend, dus het blijft aanwezig bij emoties als verdriet of boosheid. En als ik het kan en anderen kunnen het, kun jij het ook. Je hebt alleen tot nu toe blijkbaar nog niet de goede manier gevonden. En die geef ik je nu.

Hulp zoeken

Misschien heb je daar hulp bij nodig, want ik geef toe dat het niet voor iedereen even eenvoudig is om deze stap te maken. Zoek dan wel de goede hulp. Geen psycholoog of psychiater, geen priester of andere geestelijke, want die hebben geleerd dat deze simpele stap niet waar is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat is lastig te beoordelen. Zoek iemand die dit zelf snapt en leeft, in welke vorm dan ook. Het kan zijn dat dit in de vorm van een workshop, training of persoonlijke begeleiding komt.

Een belangrijke tip voor hoe je zo iemand kunt herkennen, is dat hij/zij je zal accepteren als persoon, ongeacht of hij/zij denkt je te kunnen helpen. Als iemand meteen begint met dat je anders moet eten, hem/haar moet eren, of andere verplichtingen, dan zou ik twee keer nadenken. Natuurlijk kun je daar ook veel leren, maar meestal vooral hoe het niet werkt.

Tot slot

Heb je aan het begin van deze blog een of beide vragen met “ja” beantwoord, begin dan vandaag nog met jezelf meer geluk te gunnen en vraag nu een gratis vrijblijvend intakegesprek aan. We nemen dan een uur de tijd voor je, zodat je ons kunt leren kennen en kunt kijken of wij bij je passen en zodat wij kunnen kijken hoe we je zouden kunnen helpen. Het enige wat het je kost is tijd, dus wat heb je te verliezen? Maar wat veel belangrijker is: wat heb je te winnen?

Heb je tips voor ons en onze lezers, die jou geholpen hebben in dit proces, of heb je vragen over het bovenstaande, schrijf dan een reactie via onderstaande formulier.

Veel Geluk,
Eli

Deel dit op:
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Plaats een reactie