4 redenen waarom Tantra kan helpen bij burn-out – en 2 valkuilen

Voel jij je soms ook overspoeld door wat er allemaal van je verwacht en gevraagd wordt? Door wat je verwacht en vraagt van jezelf?

De cijfers liegen er niet om. Steeds meer mensen in onze maatschappij kampen met burn-out of andere stress gerelateerde klachten. Hoe is dat voor jou? Zit je lekker in je vel? Voel je je gespannen, gestrest, burned out?

Steeds meer mensen weten vanuit stress, spanning of burn-out hun weg te vinden naar dingen als meditatie, mindfulness en Tantramassage. Goed kans dat jij een van die mensen bent, als je dit leest.

4 redenen waarom Tantra kan helpen bij burn-out – en 2 valkuilen

Tantra(massage) kan heel heilzaam zijn, als je een burn-out hebt. Als je verder leest, ontdek je 4 redenen waarom dat is. Je ontdekt ook de twee belangrijkste valkuilen, elementen waardoor het juist averechts kan werken. Ik begin met de voordelen, wat Tantra te bieden heeft om je te helpen bij burn-out en stress.

Voordelen

Meditatie

Meditatie heeft allerlei positieve effecten. Behalve dat het je even adempauze geeft in een druk leven helpt het je ook om te ontspannen. Het helpt je om meer bij jezelf te komen en die rust van binnen te vinden, al is het in het begin vaak maar voor een moment.

Als je gedurende een langere periode regelmatig mediteert, zul je merken dat je je emotioneel en geestelijk meer in balans voelt. Het leven wordt makkelijker en moeilijke dingen kun je beter aan.

Mediteren hoef je niet ineens een half uur of zo te gaan doen. Begin met kleine stappen. Weet je niet goed hoe je kunt beginnen met mediteren? Ons eerdere artikel Meditatie in 7 stappen helpt je op weg.

4 redenen waarom Tantra kan helpen bij burn-out – en 2 valkuilen - adem

Adem

Als je je veel gespannen voelt, merk je misschien wel dat je ademhaling wat versneld is en dat je vooral hoog ademhaalt, met je borstkas. Dat is heel logisch.

Toen we nog oermensen waren en achter elke struik een tijger tevoorschijn kon komen, hadden we die spanning, met die versnelde en hoge ademhaling, hard nodig. Dat gaf ons lichaam de mogelijkheid om adequaat te reageren. Zodra het gevaar geweken was, konden we weer ontspannen ademhalen.

Met de oplopende stress in onze maatschappij is het probleem ontstaan dat de spanning niet meer wegebt, maar blijft bestaan. Door bewust je ademhaling omlaag te brengen en rustige, diepe ademteugen te gaan nemen, breng je de spanning in je lijf omlaag. Zo help je je lichaam én je geest om stukje bij beetje meer te gaan ontspannen.

Aandacht

Een derde belangrijk aspect waarbij Tantra je helpt, is met je aandacht in het hier en nu zijn. Als je veel stress ervaart in je leven, herken je misschien wel dat je vaak in je gedachten bezig bent met wat er allemaal nog moet gebeuren, hoe het nou verder moet of wat er niet goed ging.

Het lastige is, dat al die gedachten niet weggaan door te willen dat ze weggaan of door ze weg te drukken. Gelukkig is er ook iets wat wel werkt. Wat heel goed werkt zelfs. Je aandacht brengen naar waar je haar wil hebben, naar wat er werkelijk is in het hier en nu.

Het makkelijkst kun je dat doen met enkele heel concrete en tastbare dingen. Je focussen op je ademhaling bijvoorbeeld, of op aanraking. Als je dit gaat toepassen, zul je merken dat je meer ontspanning gaat ervaren in je leven.

Aanraking

Aanraking helpt je niet alleen om met je aandacht meer in het moment te zijn. Aanraking op zichzelf is ook nog eens heel heilzaam voor je lichaam. Aanraking geeft ons een gevoel van geborgenheid en veiligheid, het geeft ons zelfvertrouwen en geeft ons het gevoel dat we er mogen zijn.

Door liefdevolle aanraking ontspant ons lichaam en ontspant onze geest. Bovendien spreekt het het zelfhelend vermogen van ons lichaam aan. Daardoor werkt de aanraking door ook nadat die is afgelopen.

Wil je meer lezen over de positieve effecten van aanraking? Je vindt ze in ons recente artikel 6 positieve effecten van aanraking.

Valkuilen

Ik schreef het in het begin al, Tantramassage heeft niet enkel gunstige effecten op burn-out. Dat geldt overigens ook voor andere massagevormen. Ik leg hier uit waar het mis kan gaan.

Energie

Je zou denken dat je van iets fijns als massage energie krijgt. Als je een burn-out hebt, ligt dat wat ingewikkelder. Je systeem is dan chronisch uitgeput. Een beetje energie erbij van een massage kan je lichaam gerust hebben. Te veel energie uit een massage is juist een belasting.

In plaats van dat je energie krijgt, trekt het je systeem dan leeg en voel je je alleen maar meer uitgeput. Met een burn-out kun je dus beter een aantal keren een korte massage ontvangen dan in een keer een lange.

Overprikkeling

Als je systeem zo overbelast en uitgeput is als bij burn-out, zijn dingen gauw te veel en kun je minder prikkels hebben. Geluiden komen harder binnen, net als (televisie)beelden, geuren, én aanraking.

Met de juiste dosering is aanraking heel helend voor je lichaam en je systeem. Wordt de aanraking te veel of te intens, dan wordt er te veel gevraagd van de verwerkingscapaciteit van je lichaam. De massage werkt dan averechts.

Moet je het allemaal zelf doen?

Je kunt natuurlijk prima zelf thuis aan de slag met meditatie, ademhaling en aandacht. Als je een partner, kinderen of huisdieren hebt, kun je thuis ook de positieve effecten van aanraking ervaren.

Wil je liever onder begeleiding ervaren wat deze elementen van Tantra voor je kunnen betekenen en hoe Tantramassage je kan helpen in het herstellen van je burn-out? Zet de eerste stap met onze Hartstreling Tantramassage. Je kunt daarvoor gebruik maken van een mooie kennismakingsaanbieding.

In al onze sessies werken we met meditatie, adem, aandacht en aanraking. Als je het al eens ervaren hebt, is het makkelijker om ook thuis die eerste stappen te zetten en ik kan je begeleiden in je proces.

Liefs,
Esther

Deel dit op:
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Plaats een reactie